UDDANNELSE
2022-2026 Engelsholm Højskole, udvikling af egen kunstnerisk praksis
2019-2021 Designskolen Kolding, BA Tekstildesign
2018-2019 Aarhus Universitet, BA Kunsthistorie
2015-2018 Engelsholm Højskole
UDSTILLINGER
2025 Kunstnernes Påskeudstilling, Aarhus Kunsthal, Aarhus
2024 Kunstnernes Sommerudstilling, Janusbygningen Tistrup
2018 Kunstnernes Sommerudstilling, Janusbygningen, Tistrup
LEGATER/PRISER
KS-PRISEN 2024
For tegningerne “Mandagsmenageri”, “Okay, fuck det!” og “På sengekanten” modtog jeg KS-PRISEN 2024 med tilhørende legat. Som begrundelse for prisen skrev Vestjyllands Kunstmuseum følgende:
Et moderne nature morte”. Sådan omtaler en af censorerne de værker, som Amanda Bak Højlund har med på årets sommerudstilling. Kunstneren trækker referencer til den klassiske kunsthistorie, når hun fx i værket ”På sengekanten” leger med hvem der egentlig betragter hvem – lidt som van Eyck gør det i Arnolfinis Bryllup eller Velázquez gør i Las Meninias. Herudover er Højlund en eminent dygtig tegner, der fik flere til at gå helt tæt på for at se, om det nu også virkelig VAR blyant, der var arbejdet med, og så har hun en virkelig god teknik. Motiverne er nytænkende og det er bl.a. derfor, at vi med stor glæde kan afsløre, at Amanda Bak Højlund modtager KS-prisen 2024 – og er kvinden bag motivet “Okay, fuck det!” på årets plakat, der nu kan købes i butikken.
Censorernes begrundelse lyder:
Årets prismodtager er ikke blot en eminent dygtig tegner med en virkelig god teknik, der er også en stærk tanke bag værkerne. Fx tegnes der tegneredskaber, og motiverne handler i sig selv om at tegne. Højlund benytter sig i sine antagne værker af rød blyant, der giver et nyt og friskt udtryk til den klassiske tegning. Hun beskærer sine motiver, så de fremstår fra interessante vinkler og bygger sine værker kompositorisk op på en spændende måde. Det hele tilsammen giver et nytænkende ’take’ på både en klassisk disciplin og på selviscenesættelse som tema, og det vil vi gerne honorere.
