Processen

Besøg i grafikværkstedet

Mange af mine tryk har jeg produceret i grafikværkstedet på Engelsholm Højskole. Her havde jeg en dag besøg af fotografen Jacob Aars og hans analoge kamera. Ud af dette kom der denne billedserie, som så fint gengiver stemningen i det grafiske værksted. 

Der er en stor tilfredshed over at se de mange tryk hænge til tørre på tørresnorene efter dagens arbejde, og dette er et af mine yndlings øjeblikke. Når der dufter af linoleum og tryksværte og snorene er fulde af tryk i lækre farver. Sådanne rækker af tryk skimtes i baggrunden på et af billederne ved siden af den gamle trykpresse, der trods sin alder gør sit arbejde fantastisk.

“Stille Kaos”

Et værk på Det Jyske Kunstakademi med titlen “Stille Kaos” blev inspirationen til dette værks titel. Netop ordene “Stille Kaos” betegner de ord, som jeg gennem længere tid har samlet i min skitsebog. Alle er det ord, som jeg ofte siger til mig selv, om mig selv eller ting jeg laver. På samme side stod også de ord, jeg altid glemte. 

Jeg blev stillet den opgave, at jeg skulle lave et selvportræt, og da jeg aldrig har brudt mig om at male mig selv, fik jeg ideen til et portræt gennem ord. Udover et selvportræt har jeg ønsket at udtrykke en måde, som jeg tror, mange unge tænker på i dag. Alle de kritiske ord, som kan fylde et selvbillede så som “pinlig”, “flov”, “grim” osv. er trykt med ultramarin sværte. Alle de gode ord som “værdig”, “du kan godt” eller “pyt” er lavet som prægninger og ses først, idet man kommer tæt på. De er svære at få øje på i værket, ligesåvel som de kan være svære at huske på i hverdagen. 

Projektet er et af de mest personlige og betydningsfulde værker, jeg nogensinde har lavet. Derfor satte jeg mig for selv at lave alle egetræsrammer i de helt rette størrelser, således hver enkelt ord kunne komme til sin ret.  

“Farfars gule sokker”

Trykket er mit første tryk lavet af flere lag, så selve processen var både spændende og nervepirrende. Jeg opdagede dog, at jeg kunne lide at planlægge og udtænke farverne og hvordan de forskellige lag skulle snittes. Inspirationen fik jeg fra et gammelt familiefoto af far og farfar i stuen med datidens klassiske teaktræsmøbler.

Ud over at skildre en tidslomme, ønskede jeg at videreformidle beskyttelse. Faderens faste greb om drengen viser, at han er villig til at beskytte dette lille barn og føre det sikkert gennem livet.

For at styrke dybden i billedet har jeg valgt et andet mønster i gulvtæppet end i den oprindelige stue. Mønsteret er at genkende fra mine malerier med skulpturer, der foregår i Glyptotekets sale.

“Et dukkehjem”

Inspirationen til dette tryk stammer fra et familiefoto, hvor billederne på væggen danner et interessant perspektiv med indadførende linjer. Jeg har ønsket at gengive sammenholdet mellem døtrene, deres leg med dukker og den barnlige frihed i at stå op i sofaen. 

Trykket fik titlen “Et dukkehjem”, hvilket kan tolkes på to måder. Pigerne leger med dukker og hjemmet fyldes af denne leg. Samtidig er det en reference til digteren Henrik Ibsens drama “Et dukkehjem”, hvor der hersker en stemning af, at tingene ikke er, som de ser ud til på overfladen. Dermed kan trykkets motiv både tolkes som værende en hyggelig leg og en scene i et hjem, hvor noget gemmer sig under overfladen. 

“Det stille nu”

En dag i malerværkstedet gik jeg forbi en computerskærm, der tilfældigvis stod slået op på et billede med et fint tapet, et appelsintræ og nogle FDB-stole. Jeg faldt for mønsteret og udviklede med nogle gamle fotos som inspiration dette motiv. 

Jeg har ønsket at formidle en historie, hvor der i billedet på væggen ses en mor med sin datter. De befinder sig i en stue og har på bordet en plante. Dette er selv samme stue og plante, som ses i det egentlige rum. Møblerne er skiftet ud, en ny generation er flyttet ind, appelsintræet er vokset og har fået appelsiner, og den tidligere familiesituation er blevet et minde. Datteren er vokset op, har overtaget huset og moderen er blevet gammel og er flyttet. 

På bordet ligger en række symboler: ægget der viser liv og frugtbarhed samt mælkekanden, der med mælken som livseliksir symboliserer omsorg, udødelighed og genfødsel. Yderligere ses en bog, der leder tankerne hen på videnskab og slægtshistorie. 

“Barndommens land”

Dette tryk er det første tryk jeg har lavet i A3, så det var med stor spænding at de mange lag blev trykt. Motivet stammer fra et gammelt familiefoto, der med det spraglede tapet sprang i mine øjne. Jeg elsker krukkerne og det vovede i at have et sådan tapet hængende. Samtidig havde fotoet en særlig stemning af nærvær mellem bedstemor og barnebarn. Roen, fordybelsen og den magiske verden der opstår, når bedstemor læser højt for sit barnebarn ønskede jeg at gengive. 

Et af højdepunkterne i denne proces var min opdagelse af, hvordan man med den rette tørretid og det rette pres kan trykke et lag sværte og samtidig trække noget af sværten af igen. Herved opstår de små lyserøde prikker i det brune lag, som jeg synes giver en fantastisk effekt. 

“Fra et hjem med klaver”

Min tidligere lærer viste mig en dag en video af sin gamle bedstemor, der sad foran familiens flygel og spillede i lampens lys. Straks blev flyglet til motiv i et nyt tryk, der skulle handle om det at være fra et dannet hjem. Bag flyglet hænger adskillige familiebilleder, som jeg har fundet i min egen families album for at skildre familiehistorien generationer tilbage. 

Selvfølgelig skulle der også lidt mønster ind i dette tryk, og da jeg en dag så i en kunstbog med en udstilling af maleren Jesper Christiansen, opdagede jeg dette fantastiske mønster i et gulvtæppe. Den oprindelige farveskala i gulvtæppet fungerede ikke i mit tryk, så denne blev ændret til bordeaux og lyserød – en farvesammensætning, jeg i en periode har været vild med. 

“Generationers gang”

Trykket er en bestillingsopgave, hvor jeg har modtaget tre gamle familiefotos fra en kunde. Disse fotos har jeg sammensat til en historie, hvor forældregenerationen ses i det bagerste rum, mens børnene ses i det forreste rum. Linjerne i gulvet peger frem mod beskueren, der er skaber af næste generation. På den måde kommer linjerne i gulvet til at symbolisere familiens grene til næste generation. 

Familiehistorien har jeg sat ind i et rum, som jeg fandt inspiration til i et boligmagasin, og effekten med rum-i-rum har været gennemgående i en del af mine værker og er inspireret af Vilhelm Hammershøi. Selvfølgelig har jeg også medtaget nogle mønstre, som jeg har anvendt til at styrke dybden i rummet. 

Indersider til håndsyede notesbøger

Når jeg fremstiller mine håndsyede notesbøger, går jeg meget op i at bogens for- og indersider går godt i spænd. Derfor bruger jeg lang tid på at udvælge den helt rigtige inderside til hver bog, så bogen både bliver et håndværk og en visuel oplevelse. Jeg har til nogle af mine bøger været så heldige at overtage restprint fra Kristine Hellesøe Appels tryk, mens andre bøger har mine egne print. 

Blomstertrykket er mit nyeste mønster inspireret af et stykke tekstil. Ud over at kunne kombinere to farver i mønsteret, holder jeg meget af at lave prægningerne, dvs. tryk uden sværte, hvor mønsteret udelukkende forekommer af fordybninger i papiret. Der er noget helt poetisk og smukt over disse, hvor motivet udelukkende frembringes af lys og skygge. 

Oversigtskort til Engelsholm Højskole  

Til Engelsholmkoncerten på Engelsholm Højskole har jeg skabt et oversigtskort, hvor det håndværksmæssige skulle være i fokus. Derfor har jeg med linoleumstryk udviklet de forskellige symboler, ord og grundplaner med stribede farvekoder. Da selve slottet og den nye agerrumslade er karakteristiske bygninger for skolen, har jeg valgt at lade disse fremstå i 3D til at orientere sig efter.  

Alle kortets elementer er fotograferet og sat sammen digitalt, og her åbnede en helt ny verden sig for mig af farvekoder, blæktyper og printere. Jeg ved, hvad linoleumstryk kan, men at arbejde med at få det grafiske håndværk gengivet i et print var opgavens største udfordring. Her har korrekt farvegengivelse samt strukturen i trykket været vigtige faktorer.